رحیم صبور

معارف،بررسی،نقد،تحلیل

رحیم صبور

معارف،بررسی،نقد،تحلیل

رحیم صبور

هجمه دشمن از طریق فضای مجازی و وارد کردن شبهات بر پیکره مذهب شیعه و انقلاب اسلامی نشان از حرکت صحیح و رو به جلو شیعه و انقلاب است. امید است همه اهالی دغدغه مند انقلابی فعال در فضای مجازی، هر یک به سهم خود در راستای کمک به آرمان های انقلاب و مذهب حقه شیعه گامی هر چند کوچک جهت هدایت قشرهای مختلف خصوصا جوانان برداشته و وظیفه خویش را در این راستا ایفا نمایند. ارادتمند شما صبور

شفاعت فقط برای خداست؟

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۰۸ ب.ظ

شفاعت در قرآن

در بسیاری از آیات قرآن اصل مسئله شفاعت رد شده و گفته شده در روز قیامت شفاعت وجود ندارد و در بسیاری از آیات بر عکس آن گفته شده و این نشان از تناقض گوئی الله در مورد شفاعت دارد که از طرف امامان شیعه نیز این تناقض گوئی در روایاتشان تکرار شده است.

جواب

در قرآن کریم سه دسته از آیات در مورد شفاعت وجود دارد.

دسته اول: آیاتی که اصل مسئله شفاعت را رد می کنند: سوره مبارکه بقره آیه 48، سوره مبارکه بقره آیه 123، سوره مبارکه انعام آیه 51، سوره مبارکه شعراء آیه 100، سوره مبارکه سجده آیه 4

دقت کنید! اگر شما به قبل و بعد این آیات نگاه کنید در می یابید که این دسته از آیات برای آن عده افرادی است که گمان می کردند بت ها می توانند در روز قیامت از آنها شفاعت کنند کما اینکه خداوند در آیه 18 سوره مبارکه یونس از زبان کفار می فرماید: هولاء شفعاءنا یعنی این بت ها شفیعان ما در روز قیامت هستند و در آیه 100 سوره مبارکه شعراء که در مورد قیامت بحث می کند از زبان همین عده از کفار می فرماید: افسوس که امروز ( قیامت ) شفاعت کننده ای برای ما نیست.

تذکر: بنا براین، آیات مذکوره اصل شفاعت را رد نمی کنند بلکه می فرماید: بت پرستانی که بتها را شفیع خود در روز قیامت می دانستند؛ برای آنها در روز قیامت شفاعتی نخواهد بود چرا که از بتها کاری بر نمی آید.

دسته دوم: آیاتی که شفاعت را به خداوند نسبت می دهند: این دسته از آیات شفاعت را به خداوند نسبت داده و می فرمایند: شفاعت فقط از آن خداست ( نه کس دیگر ) به مانند آیه 44 سوره مبارکه زمر که می فرماید: قل لله الشفاعة جمیعا یعنی بگو شفاعت فقط برای خداست.

تذکر:

این آیه در صدد آنست که بگوید شفاعت در قیامت وجود دارد و شفاعت فقط به دست اوست ( یعنی فقط به اذن او شفاعت انجام می شود )

دسته سوم: آیاتی که شفاعت را منوط به اذن خداوند می داند: آیه 255 سوره مبارکه بقره، آیه 3 سوره مبارکه یونس، آیه 109 سوره مبارکه طه، آیه 28 سوره مبارکه انبیاء

تذکر: در این آیات می فرماید: در قیامت تمام شفاعت ها به اذن خداوند است یعنی خداوند شافع و مشفوع له را معین می کند و اینطور نیست که هر کسی به هر نحو که خواست شفاعت کند.

خلاصه:

عدم شفاعت در مورد بعضی ( بت پرستانی که گمان به شفیع بودن بتها داستند ) و شفاعت در مورد بعضی دیگر است که آنهم با اجازه خداوند می باشد با این بیان هیچ نقضی در کار نیست.

ماخذ جواب: تفسیر بیان، دکتر محمد علی انصاری، ذیل تفسیر آیات مذکوره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی