تلاوت قرآن برای میت

آیا جایز است که در کنار قبر، قرآن تلاوت شود؟ آیا ثواب تلاوت قرآن به میت میرسد؟
آیا جایز است که در کنار قبر، قرآن تلاوت شود؟ آیا ثواب تلاوت قرآن به میت میرسد؟
درباره تلاوت قرآن کریم حکم مطلق وجود دارد و اثبات شده است که: «امر مطلق، عموم اماکن، زمانها، اشخاص و شرایط را شامل میشود». بنابراین جایز نیست که ما این اطلاق را بدون دلیل محدود کنیم؛ زیرا در این صورت بدعت در دین ایجاد کردهایم و آنچه خداوند و پیامبرش(صلی الله علیه و آله و سلّم) برای آن محدودیتی قائل نشدهاند را محدود نمودهایم.
بنابراین تلاوت قرآن کریم در مسجد و در کنار قبر، پیش از دفن، در اثنای دفن و پس از آن جایز است؛ زیرا عموم نصوص (آیات و روایات) تلاوت قرآن کریم را جایز میداند. درباره این موضوع احادیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّْم) نیز وارد شده و در سیره سلف صالح نیز بسیار دیده شده است.
برخی از افرادی که این احادیث و سیرهها را نقل کردهاند:
- ۱. امام «ابوبکر الخلال الحنبلی» (وفات 311ق) در کتاب «الجامع» و در باب «القراءة علی القبور»؛ 2. حافظ «شمسالدین بن عبدالواحد المقدسی الحنبلی» در بخشی که به این موضوع اختصاص داده است؛ 3. امام «قرطبی مالکی» (وفات 671ق) در کتاب «التذکرة فی أحوال الموتى و أمور الآخرة»؛ 4. حافظ «سیوطی» شافعیمذهب (وفات 911ق) در «شرح الصدور بشرح حال الموتى والقبور»؛ 5. حافظ «سید عبدالله بن الصدیق الغماری» (وفات 1413ق) در کتاب «توضیح البیان لوصول ثواب القرآن».
یکی از احادیث صحیح و صریح در این زمینه، حدیثی است که «عبدالرحمن بن العلاء بن اللحلاج» از پدرش نقل کرده است و میگوید: پدرم به من وصیت کرد: «پسرم! زمانی که مُردم و مرا داخل قبر گذاشتی، بگو: به نام خدا و بر دین خدا از دنیا رفت. سپس آرام رویم خاک بریز. هرگاه از این کار فارغ شدی، در بالای سرم سوره فاتحه و ابتدا و انتهای سوره بقره را بخوان؛ زیرا من از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) شنیدم که به تلاوت قرآن امر فرمود». طبرانی این حدیث را در «المعجم الکبیر» آورده است و هیثمی رجال آن را مؤثق میداند.
این حدیث موقوف از ابنعمر روایت شده است. خلّال در «جزء القرائة على القبور» و بیهقی در «السنن الکبری» و غیره این حدیث را آوردهاند. نَوَوی» و ابنحجر سند آن را حسن دانستهاند.
ابنعمر میگوید: از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) شنیدم که فرمود: «هرگاه یکی از شما فوت کرد، او را معطل نکنید و هر چه سریعتر او را به سمت قبرش ببرید. بالای سرش سوره فاتحه و در پایین پا آیات پایانی سوره بقره را تلاوت کنید». طبرانی و بیهقی در «شعب الإیمان» این حدیث را نقل کردهاند. از نظر سندی نیز حسن است. حافظ در «الفتح» میگوید: در روایت دیگری به جای «فاتحة الکتاب»، «فاتحة البقره» (یعنی آیات ابتدایی سوره بقره آمده است.
در این باره احادیث دیگری نیز وجود دارد که البته از نظر سندی ضعیفند، مانند: حدیثی که علی بن ابیطالب(ع) از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل کرده است که فرمود: «هر کس که بر قبرستان گذر کند و یازده بار سوره توحید را بخواند و ثواب آن را به اموات هدیه دهد، برای او پاداشی به تعداد مردگان آن قبرستان خواهد بود». خلّال در «القرائة علی القبور» و سمرقندی و سِلَفی در «فضائل قل هو الله أحد» این حدیث را آوردهاند.
ابوهریره از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده است که فرمودند: «هر کس وارد قبرستان شود و سورههای حمد، توحید و تکاثر را بخواند و بگوید: خدایا ثواب این سورهها را به روح اهل قبور برسان، اهل قبور در نزد خداوند شفیع او خواهند بود». ابوالقاسم زنجانی در «فوائد» این حدیث را آورده است.
اَنَس حدیثی به نقل از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) آورده است که فرمود: «هر کس وارد قبرستان شود و سوره یاسین را بخواند، خداوند عذاب اموات آن قبرستان را کاهش میدهد و برای قاری این سوره به تعداد اموات حسنه نوشته خواهد شد». عبدالعزیز نویسنده کتاب «الخلال» این حدیث را استخراج کرده است.
حافظ «شمسالدین بن عبدالواحد المقدسی الحنبلی» در جزئی که به این موضوع اختصاص داده است، میگوید: این احادیث هرچند که از نظر سند ضعیفند، ولی مجموع آنها از اصالت موضوع تلاوت قرآن برای اموات حکایت دارد و نشان میدهد که مسلمانان همواره در هر مکان و زمانی برای اموات خود قرائت دستهجمعی قرآن داشتند. در این رابطه اجماع وجود دارد و کسی آن را رد نکرده است.
- ۱. در حدیثی که «معقل بن یسار» به نقل از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) آورده، آمده است که مستحب است برای اموات سوره یاسین خوانده شود. پیامبر فرمود: «برای اموات خود سوره باسین بخوانید». احمد، ابوداوود و ابنماجه این حدیث را روایت کردهاند. ابنحبان و حاکم نیشابوری آن را صحیح دانستهاند. قرطبی در «التذکرة» مینویسد: «برای تلاوت سوره یاسین دو احتمال میرود: تلاوت در حال احتضار یا تلاوت در کنار قبر».
حافظ سیوطی در «شرح الصدور» میگوید: «همانطور که در ابتدای کتاب گفته شد، عموم علما قائل به حالت نخست هستند (قرائت یاسین در حال احتضار)؛ ولی ابنعبدالواحد المقدسی در «الجزء» ـ که بدان اشاره شد ـ قائل به حالت دوم است (قرائت در کنار قبر). محب طبری از متأخرین قائل به تعمیم هر دو حالت است.
ابنحجر هیتمی در «الفتاوی» مینویسد: «ابنالرفعه و دیگران، به ظاهر خبر توجه دارند. این افراد از زرکشی پیروی میکنند که گفت: بعید نیست لفظ هم به صورت حقیقی و هم مجازی به کار رفته باشد و بر این اساس، تلاوت سوره یاسین در هر دو حالت مستحب است».
- ۱. همچنین در دین شریف توصیه شده است که سوره حمد بر جنازه خوانده شود؛ زیرا این سوره برای طلب رحمت و مغفرت برای میت منفعتی دارد که دیگر سورهها ندارد. در حدیث «عبادة بن الصامت» آمده است که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «مادر قرآن یعنی سوره حمد میتواند جایگزین دیگر سورهها گردد؛ ولی دیگر سورهها نمیتوانند جای آن را پر کنند». «دارقطنی» این حدیث را روایت کرده و حاکم آن را صحیح دانسته است.
امام بخاری در «صحیح» خود، بابی با عنوان «باب قِرَاءَةِ فَاتِحَةِ الْکِتَابِ عَلَى الْجَنَازَةِ» به این موضوع اختصاص داده است. این قرائت، اعم از خواندن حمد در نماز میت یا خارج نماز است. برخی از احادیث بر قرائت سوره حمد در نماز میت دلالت میکند و برخی بر قرائت آن در هنگام دفن یا پس از آن اشاره دارد؛ مانند حدیث سابق که طبرانی و غیره به نقل از ابنعمر آورده بودند. برخی از احادیث نیز بر اطلاق حدیث در هر دو حالت دلالت دارد؛ مانند حدیث «اُمعفیف النهدیة» که میگوید: «زمانی که زنان با پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) بیعت میکردند، ما نیز با ایشان بیعت کردیم. زنان متعهد شدند که جز با محارم با مرد دیگری سخن نگویند. همچنین پیامبر ما را به قرائت سوره حمد بر میت امر فرمود». طبرانی در «المعجم الکبیر» این حدیث را آورده است.
ابنماجه حدیثی از اُمشریک آورده است که میگوید: «پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) به ما امر فرمود تا بر جنازه سوره حمد بخوانیم».
- ۱. علما برای قرائت قرآن در کنار قبر، به حدیث ابنعباس نیز استدلال کردهاند. وی میگوید: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) از کنار دو قبر عبور میکردند و فرمودند: «صاحبان این دو قبر به سبب گناهان کبیره عذاب میشوند. یکی از آنان سخنچین بود و دیگری هنگام ادرار کردن، خود را از نگاه سایرین نمیپوشاند». ابنعباس میگوید: سپس پیامبر چوب تری را برداشتند و به دو نیم کردند و در هر قبر یک تکه از آن را فرو کردند و فرمودند:«امید میرود تا زمانیکه این چوبها خشک نشدهاند، از عذاب آنان کاسته شود». درباره این حدیث اتفاق نظر وجود دارد.
خطابی میگوید: «این حدیث بر مستحب بودن تلاوت قرآن در کنار قبور دلالت میکند؛ زیرا زمانی که امید میرود با تسبیح یک درخت، از شدت عذاب میت کاسته شود، به تلاوت قرآن کریم امید بیشتری میرود و برکت بیشتری خواهد داشت».(3/118)
قرطبی در «التذکرة» مینویسد: «برخی از علمای ما برای قرائت قرآن در کنار قبر، به حدیث ابنعباس استناد کرده و میگویند: از این حدیث چنین برداشت میشود که در کنار قبور باید درخت کاشته شود و قرآن تلاوت شود. وقتی با درختان عذاب اموات کاهش مییابد، پس اگر انسان مؤمنی قرآن بخواند چه اثری خواهد داشت؟ بر این اساس، علما زیارت قبور را مستحب میدانند؛ زیرا قرائت قرآن هدیهای از زائر برای میت است».
امام نَوَوی در «شرح مسلم» میگوید: «علما قرائت قرآن در کنار قبر را مستحب میدانند؛ زیرا زمانی که با تسبیح شاخه درخت خرما، عذاب کاهش مییابد، تلاوت قرآن شایستهتر است. وَاللهُ أَعْلَمُ».
- ۱. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) نماز میت را بیش از یک بار بر قبر خواند. همانطور که در «صحیحین» و غیره آمده است، نماز میت شامل سوره حمد، صلوات بر پیامبر، ذکر و دعا میباشد. هر چه کُلّش جایز باشد، بخشی از آن نیز جایز است.
برخی از علما، رسیدن ثواب قرائت به میت را به جایز بودن ادای حج نیابتی از او و هدیه ثواب آن به میت تفسیر کردهاند؛ زیرا حج شامل نماز میشود و در نماز سوره حمد و غیره خوانده میشود. هر آنچه ثواب کلّ آن به میت برسد، ثواب بخشی از آن نیز میرسد. اگرچه برخی از علما در معنای اخیر اختلاف نظر دارند، ولی همگان اتفاق نظر دارند که هرگاه قاری از خداوند متعال بخواهد که ثواب قرائت او را به روح میت برساند، آن ثواب به اذن خدا به او خواهد رسید؛ زیرا کریم هرگاه که از او درخواست شود، عطا میکند و هر گاه کسی در پیشگاه او دعا کند، اجابت مینماید.
مسلمانان نسلبهنسل به این سنت عمل کردند؛ بدون اینکه کسی منکر آن شود. این مسئلهای مورد اطمینان در میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی است و گفتیم که حافظ «شمسالدین بن عبدالواحد المقدسی الحنبلی» از اجماع در این زمینه سخن میگوید. شیخ عثمانی نیز در کتاب «رحمة الأمة فی اختلاف الأئمة» این مطلب را نقل کرده است: «درباره این مسئله اجماع وجود دارد که استغفار، دعا، صدقه، ادای حج و آزاد کردن بنده برای میت، مفید است و ثواب آن به روح او میرسد. قرائت قرآن در کنار قبر نیز امری مستحب است».
- ۱. ابنابیشیبه» در «المصنف» سیره برخی از سلف صالح را بیان میکند؛ مثلا از امام شعبی(رحمهالله) نقل میکند: انصار در کنار میت سوره بقره را تلاوت میکردند. خلّال در «القراءة علی القبور» این مطلب را با این لفظ میآورد: «کَانَتِ الأَنْصَارُ یَقْرَءونَ عِنْدَ الْمَیِّتِ بِسُورَةِ الْبَقَرَةِ».
خلّال به نقل از ابراهیم نخعی(رحمهالله) مینویسد: «قرائت قرآن در قبرستان اشکالی ندارد». همچنین به نقل از حسن بن صباح زغفرانی آورده است: «از شافعی درباره قرائت قرآن در کنار قبور پرسیدم؛ پاسخ داد: اشکالی ندارد».
به نقل از «علی بن موسی الحداد» نیز میگوید: «به همراه احمد بن حنبل و محمد بن قدامة الجوهری در تشییع جنازهای شرکت کرده بودم. زمانی که کار تدفین به پایان رسید، مردی نابینا در کنار قبر مشغول قرائت قرآن شد. احمد به او گفت: قرائت قرآن در کنار قبر، بدعت است. وقتی از قبرستان خارج شدیم، ابنقدامة به ابنحنبل گفت: ای اباعبدالله! نظرت درباره «مبشر الحلبی» چیست؟ گفت: مؤثق است. احمد گفت: یعنی از او چیزی نوشتهای؟ پاسخ داد: آری. مبشر به نقل از «عبدالرحمن بن العلاء اللجلاج» میگوید که پدرم به من وصیت کرد: زمانی که مرا دفن کردند، در بالای سرم آیات ابتدایی و پایانی سوره بقره تلاوت شود. من از ابنعمر شنیدم که به قرائت قرآن وصیت کرد. احمد گفت: پس بازگرد و به آن مرد بگو که قرآن بخواند».
«عباس بن محمد الدوری» نیز آورده است که: «یحیی بن معین» در مورد قرائت قرآن در کنار قبر پرسید، در پاسخ او این حدیث ذکر شد.
- ۱. پیروان مذاهب متبوع بر این امر تصریح کردهاند: در «الفتاوی الهندیة» با استناد به مذهب حنفی آمده است: مستحب است زمانی که میت دفن میشود، یک ساعت کنار قبر بنشینند و به اندازه زمان قربانی کردن یک شتر و تقسیم گوشت آن، برای میت دعا کنند.
گفته شده که این دیدگاه متعلق به امام محمد بن الحسن(رحمه الله) است و مشایخ حنفی نیز این مطلب را از او گرفتهاند.
بزرگان مالکی قرائت قرآن را مستحب میدانند. در «حاشیة الدسوقی على الشرح الکبیر» آمده است: «ابنحبیب این کار را مستحب میداند و در تأویل آنچه که مبنی بر کراهت این موضوع شنیده شده، میگوید: زمانی که این کار به عنوان عمل به سنت صورت گیرد، مالک آن را مکروه دانسته است. ابنرشد و ابنیونس این مطلب را نقل کردهاند. لَخمی به مستحب بودن قرائت قرآن بسنده میکند و به شنیدهها استناد نمیکند. ظاهر رساله آن است که ابنحبیب فقط قرائت سوره یاسین را مستحب میداند. از ظاهر کلام رسالههای دیگر برمیآید که قرائت قرآن را به صورت مطلق مستحب میدانند».
شیخ جماعت «سیدی مهدی الوزانی المالکی» در «النوازل الصغری» آورده است: «ابنرشد در «الأجوبة»، ابنعربی در «احکام القرآن» و قرطبی در «التذکرة» تصریح کردهاند: قرائت قرآن برای میت مفید است؛ چه در کنار قبر خوانده شود و چه در خانه». بسیاری این مطلب را از ائمه مالکی نقل کردهاند؛ مانند: ابوسعید بن لب، ابنحبیب، ابنحاجب، لَخمی، ابنعرفة، ابنمواق و غیره.
درباره دیدگاه بزرگان شافعی، امام نَوَوی در «المجموع» مینویسد: «اصحاب ما(رحمهم الله) میگویند: مستحب است که زائر به اهل قبور سلام فرستد و برای میت خود و سایر اموات قبرستان دعا کند. شایستهتر آن است که سلام و دعا به شیوهای باشد که در حدیث آمده است. مستحب است هر آنچه میتوانند، قرآن بخوانند. میت نیز برای آنان دعا خواهد کرد. شافعی بر این مطلب تصریح میکند و اصحاب نیز درباره آن اتفاق نظر دارند».
در «الأذکار» مینویسد: «مستحب است که پس از فارغ شدن از تدفین، یک ساعت در کنار قبر بنشینند؛ یعنی به اندازه قربانی کردن یک شتر و تقسیم گوشت آن. در این زمان باید به تلاوت قرآن و دعا برای میت بپردازند؛ موعظه کنند و سرگذشت انسانهای نیکوکار و صالح را یادآور شوند. شافعی و اصحاب او قائلند که مستحب است در کنار قبر، آیاتی از قرآن تلاوت شود و گفتهاند: اگر کل قرآن را ختم کنند، شایستهتر است».
در «ریاض الصالحین» مینویسد: «شافعی(رحمه الله) میگوید: مستحب است که در کنار قبر، آیاتی از قرآن تلاوت شود و اگر کل قرآن را ختم کنند، شایستهتر است».
بزرگان حنبلی نیز بر این امر تصریح کردهاند.
علامه المرداوی در «الإنصاف» میگوید: «این عبارت که قرائت قرآن در کنار قبر بر اساس روایت صحیحتر مکروه نیست را در «الفروع» آورده است و امام احمد بر آن تصریح کرده است. شارح میگوید: این قول از احمد مشهور است. خلّال میگوید: بنابر مذهب ما یک نظر وجود دارد: این کار را مکروه ندان. بیشتر اصحاب (مانند قاضی) نیز بر این عقیدهاند. او در «الوجیز» این عقیده را با یقین آورده است. «الفروع»، «المغنی»، «الشرح»، «ابنتمیم» و دیگران، پیش از او این مطلب را آوردهاند.
- ۱. کسی که در کتب سیره، زندگینامه و تاریخ سیری کند، میبیند که سلف صالح به این امر (قرائت قرآن در کنار قبر) عمل کردهاند و امت، از جمله بزرگان حنبلی و اهل حدیث، پیوسته و بدون هیچگونه نهی این سنت را ادامه دادهاند. حافظ الذهبی در «سیر اعلام النبلاء» در سیره «ابوجعفر الهاشمی الحنبلی» (وفات 470ق) شیخ حنابله در عصر خود میگوید: «او در کنار قبر امام احمد دفن شد و مردم برای مدتی در کنار قبر او نشستند و در کنار قبر او دهها هزار ختم قرآن شده است».
«ابن عبدالهادی الحنبلی» و غیره میگویند: حتی در مورد شیخ ابنتیمیه(رحمة الله علیه) که مدعی بود قرائت قرآن در کنار قبر، بدعت و مخالف با سیره سلف و خلف است، سیرهنویسان در ترجمه او آوردهاند که مردم در کنار قبر او و در خانههایشان برایش مجلس ختم قرآن میگرفتند. همانطور که میگویند: «تاریخ، محل آزمایش مذاهب است».