رحیم صبور

معارف،بررسی،نقد،تحلیل

رحیم صبور

معارف،بررسی،نقد،تحلیل

رحیم صبور

هجمه دشمن از طریق فضای مجازی و وارد کردن شبهات بر پیکره مذهب شیعه و انقلاب اسلامی نشان از حرکت صحیح و رو به جلو شیعه و انقلاب است. امید است همه اهالی دغدغه مند انقلابی فعال در فضای مجازی، هر یک به سهم خود در راستای کمک به آرمان های انقلاب و مذهب حقه شیعه گامی هر چند کوچک جهت هدایت قشرهای مختلف خصوصا جوانان برداشته و وظیفه خویش را در این راستا ایفا نمایند. ارادتمند شما صبور

ابوبکر الدمیاطی بعد از نقل کیفیت زیارت قبر رسول الله صلی الله علیه و آله، زیارتنامه ای برای حضرت زهرا (س) نیز بیان می دارد .


سوال

برخی مانند وهابیت به شیعیان ایراد می گیرند که  چرا به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم السلام میروید و علاوه بر این، از کجا این زیارتنامه ها  که در کنار قبور ائمه (ع) خوانده می شود را آورده اید ؟

پاسخ

این در حالی است که کتب اهل سنت مملو از مصادیق توسل و زیارت قبور بزرگانشان و همچنین عرض ارادت به آنها در قالب زیارتنامه میباشد

به عنوان نمونه در این نوشتار به یکی از زیارتنامه های که در خصوص حضرت زهرا (س) در یکی از کتب شافعی ها نقل شده است، اشاره کرده و نشان میدهیم که حتی در این کتاب ، بحث توسل به رسول الله صلی الله علیه وآله به واسطه دختر بزرگوارشان حضرت فاطمه سلام الله علیها نیز مطرح شده است

ابوبکر بن محمد شطا الدمیاطی مشهور به بکری دمیاطی در کتاب « حاشیه اعانة الطالبین علی حل الفاظ فتح المعین » بعد از نقل کیفیت زیارت قبر رسول الله صلی الله علیه و آله، و شیخین، زیارتنامه ای برای حضرت زهرا (س) نیز بیان می دارد به این زعم که قبر آن حضرت در آنجا (بیت) و یا در بقیع می باشد

وی کیفیت زیارت را چنین می نویسد:

ثم بعد زیارة الشیخین یذهب للسلام على السیدة فاطمة رضی الله عنها فی بیتها الذی داخل المقصورة للقول بأنها مدفونة هناک، والراجح أنها فی البقیع فیقول: السلام علیک یا بنت المصطفى، السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا خامسة أهل الکسا، السلام علیک یا زوجة سیدنا علی المرتضى، السلام علیک یا أم الحسن والحسین السیدین الشابین شباب أهل الجنة فی الجنة، رضی الله عنک أحسن الرضا.

بعد از زیارت شیخین به طرف خانه حضرت زهرا (ع) جهت سلام ( طبق قول به اینکه در منزل خویش دفن شده باشد) باید رفت هر چند قول ارجح ایشان در بقیع دفن شده است، پس گفته می شود:  سلام بر تو ای دختر مصطفی سلام بر تو ای دختر رسول خدا سلانم بر تو ای پنجم آل کساء سلام بر زوجه آقای ما علی مرتضی سلام بر تو ای مادر حسن و حسین سروران اهل بهست خدا از تو راضی باشد به بتهرین رضایت

دمیاطی بعد از نقل زیارتنامه، نحوه توسل به حضرت را چنین بیان می دارد:

ویتوسل بها إلى أبیها - صلى الله علیه وسلم -

و بواسطه او حضرت زهرا (س) به پدرش رسول الله (ص)، توسل میکند[1]

وی بعد از اتمام زیارت حضرت زهرا (س) اشاره می کند که دوباره به مکان اول یعنی نزدیک قبر پیامبر (ص) برگشته و زیارت و توسل را چنین ادامه می دهید:

ثم یرجع إلى موقفه الأول قبالة وجهه الشریف فیقول الحمد لله رب العالمین  اللهم صل على سیدنا محمد وعلى آل سیدنا محمد السلام علیک یا سیدی یا رسول الله  إن الله تعالى أنزل علیک کتابا صادقا قال فیه ) ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاؤوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما ( وقد جئتک مستغفرا من ذنبی مستشفعا بک إلى ربی ....[2]

بنابراین اهل سنت نیز مانند شیعه به زیارت قبور اعتقاد داشته و حتی برای بزرگانشان زیاتنامه خوانده و توسل می کنند

جهت اطلاع بیشتر درباره زیارت قبور مقاله « زیارت قبور و سفر‌های زیارتی از نگاه اهل سنتـ »، «جایگاه زیارت نبی اعظم (ص)در منابع و مذاهب اسلامی» و « مشروعیت سفر برای زیارت قبور » رجوع کنید

 وحید خورشیدی

[1] أبو بکر (المشهور بالبکری) عثمان بن محمد شطا الدمیاطی الشافعی ، إعانة الطالبین على حل ألفاظ فتح المعین (هو حاشیة على فتح المعین بشرح قرة العین بمهمات الدین) ، ج 2   ص 315، باب الحج ، ناشر: بیروت ، دار الفکر للطباعة والنشر والتوریع ، چاپ اول ، 1418 هـ - 1997 م

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی