رحیم صبور

معارف،بررسی،نقد،تحلیل

رحیم صبور

معارف،بررسی،نقد،تحلیل

رحیم صبور

هجمه دشمن از طریق فضای مجازی و وارد کردن شبهات بر پیکره مذهب شیعه و انقلاب اسلامی نشان از حرکت صحیح و رو به جلو شیعه و انقلاب است. امید است همه اهالی دغدغه مند انقلابی فعال در فضای مجازی، هر یک به سهم خود در راستای کمک به آرمان های انقلاب و مذهب حقه شیعه گامی هر چند کوچک جهت هدایت قشرهای مختلف خصوصا جوانان برداشته و وظیفه خویش را در این راستا ایفا نمایند. ارادتمند شما صبور

شیطان در بهائیت

سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۰۴:۱۶ ب.ظ

بر اساس نصّ خدای تعالی در قرآن کریم، شیطان دارای وجود خارجی و از جنّیان بوده (1) و جنس جِنّ از آتش بی دود است.(2) این در حالیست که دین سازان بهائیت، تعریف متفاوتی از شیطان ارائه داده اند.

شیطان در تفکرات بهائی وجود خارجی نداشته و اساساً هر آنچه مردم را از خدا و دین الهی دور کند، شیطان نامیده می شود. پیشوایان بهائیت به کرّات وجود شیطان را رد کرده و آن را کنایه از نفس اماره (نفسی که انسان را به کار بد می کشد) و نه یک واقعیت یا وجود خارجی، معرفی کرده است. لذا در منابع بهائی، از شیطان با چنین تعبیری یاد شده است: «شیطان عبارت از قوای طبیعت است که… به نفس اماره تعبیر شد...»(3)

در ادامه به چند تناقض از پیشوایان بهائی در خصوص وجود شیطان اشاره می کنیم:

اول: ممنوعیت تأویل: پیشوایان بهائی چگونه با نادیده گرفتن تصریح قرآن کریم، وجود شیطان را منکر شدند، در حالی که خود، تأویل نصوص الهی را حرام کرده اند: «از جمله وصایای حتمیه و نصایح صریحه اسم اعظم (یعنی بهاء)، این است که ابواب تأویل را مسدود نمایید و به صریح کتاب، یعنی به معنی لغوی مصطلح قوم تمسک جویید.»(4)

دوم: فراموشی: دین سازان بهائی که سرسختانه وجود شیطان را انکار می کردند، در مواردی گویا فراموشی به آنان غلبه کرده و عقیده اسلامی در خصوص وجود و هُبوط شیطان را تکرار کرده اند: «در شیطان تفکر نما که معلّم ملکوت بوده در ملأ أعلی و در مدائن اسماء بأسماء حُسنی معروف و بعد بأعراض از أعلی رفیق أدنی أرض سُفلی مقر گرفته.»(5)

سوم: صلح با شیطان: حتی پیشوایان بهائیت بر خلاف تأکید بر انکار وجود شیطان، ضمن پذیرفتن وجود خارجی آن، از صلح با شیطان سخن گفته اند: «ملاحظه کنید که حضرت آدم و سائرین در جنّت بودند، به مجرد آن‌که در جنّت عدن میان حضرت آدم (علیه ‌السلام) و شیطان، نزاعی حاصل گشت، جمیع از جنّت خارج شدند تا آن‌که نوع انسان عبرت گیرد و آگاه شود که نزاع و جدال، سبب حرمان است، حتی با شیطان. لهذا در این عصر نورانی به موجب تعالیم الهی، حتی با شیطان، نزاع و جدال جائز نه».(6)

چهارم: زنای شیطان با مادر مخالفین بهائیت: در نهایت، شیطانی که در بهائیت وجودش، در جایی انکار و در جایی دیگر وجود خارجی اش پذیرفته و از صلح با او سخن گفته می شد، زناکار با مادر مخالفین بهائیت معرفی شده است: «قُل مَن کان فِی قَلبه بُغض هذا الغُلام فقد دَخل الشیطان علی فراش اُمّه؛(7) بگو هرکس در قلبش دشمنی این غلام (بهاءالله) را داشته باشدف قطعاً شیطان در بستر و رختخواب مادرش رفته است.»

در واقع پیشوایان بهائیت از انکار وجود خارجی شیطان شروع کرده، در مواردی وجودش را پذیرفته و عقاید اسلامی در خصوص آن را تکرار کرده و در نهایت شیطان را زناکار با مادر مخالفین بهائیت معرفی کرده اند!

پی‌نوشت:
(1). «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ کانَ مِنَ الْجِنِّ...(کهف/50)؛ و چون به فرشتگان گفتیم: آدم را سجده کنید همه سجده کردند مگر ابلیس که از جنیان بود...»
(2). «وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ (حجر/27)؛ و پیش از آن ، جن را از آتشی سوزان و بی دود خلق کردیم.»
(3). عباس افندی، رساله امر و خلق، ج 2، ص 165.
(4). اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، نسخه الکترونیکی، ص 340 ـ 341.
(5). اشراق خاوری، مائده آسمانی، ج 7، ص 19.
(6). عباس افندی، مکاتیب، بی جا: مؤسسه ملّی مطبوعات امری، 121 بدیع، ج 4، ص 150.
(7). اشراق خاوری، گنج شایان، بی جا: مؤسسه ملّی مطبوعات امری، 124 بدیع، ص 79.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۲۹
هادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی